Veelgestelde vragen over MijnETZ

Waarom MijnETZ?
Wat is MijnETZ?
Waarom kiest het ETZ voor een patiëntenportaal?
Wat kan ik allemaal in MijnETZ?
Wat kost het gebruik van MijnETZ?
Heb ik speciale apparatuur of computerprogramma's nodig?
Wie kan zich aanmelden voor MijnETZ?
Hoe kan ik mij aanmelden?
Vanaf wanneer kan ik me aanmelden voor MijnETZ?
Nadat ik me heb ingeschreven
Hoe werkt het inloggen?
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?
Kunt u mij een nieuwe activatiecode toesturen? Ik weet deze niet meer, heb hem laten verlopen of heb hem nooit ontvangen?
Waar kan ik mijn persoonlijke informatie (zoals adresgegevens) of mijn wachtwoord wijzigen?
Uw medisch dossier
Wanneer kan ik mijn uitslagen bekijken in MijnETZ?
Waarom zijn bepaalde uitslagen niet elektronisch beschikbaar via MijnETZ?
Wat moet ik doen als bepaalde informatie in MijnETZ niet klopt?
Wanneer kan ik een antwoord verwachten als ik een bericht stuur naar mijn dokter?
Kan ik het dossier van iemand anders inzien of iemand toegang geven tot mijn dossier via MijnETZ?
Kunnen mijn partner en ik samen één MijnETZ-account hebben?
Kan ik vragen stellen over een andere patiënt via MijnETZ?
Hoe zijn machtigingen geregeld voor MijnETZ?
Praktische vragen
Wanneer kan ik een afspraak maken?
Tot hoe ver vooruit kan ik mijn afspraak plannen?
Kan ik een afspraak annuleren via MijnETZ?
Hoeveel van de afspraken en/of opnames kan ik terugzien in MijnETZ?
Hoe komt het dat ik, wanneer een afspraak verzet wordt, zowel een annulering als een nieuwe afspraak toegestuurd krijg?
Als ik ben opgenomen, kan ik dan alles zien in MijnETZ?
Hoe krijg ik een melding van nieuwe berichten in MijnETZ?
Hoe kan ik communiceren met mijn dokter?
Kan ik alles zien wat mijn dokter noteert?
Welke brieven kan ik inzien?
Wat kan ik vinden onder dossiergegevens?
Hoe werkt het met herhaalrecepten?
Welke persoonsgegevens kan ik zelf aanpassen in MijnETZ?
Ik heb gehoord over video visits, wat zijn dat?
Hoe kan ik verder betrokken worden bij de ontwikkeling van MijnETZ?
Technische vragen
Hoe veilig is MyChart?
Wat is het privacy beleid?
Ik ben automatisch uitgelogd. Waardoor komt dat?
Wat heb ik nodig om MyChart te kunnen gebruiken?
Mijn activatiecode werkt niet. Wat moet ik doen?

Wat is MijnETZ?

MijnETZ is een patiëntenportaal waarmee u in een beveiligde digitale omgeving uw persoonlijke medische dossier kunt raadplegen. Zo kunt u bijvoorbeeld zelf een vervolgafspraak maken of uitslagen van onderzoeken inzien. Gewoon vanuit huis met een computer, tablet of smartphone. Op elk moment, wanneer het u het beste uitkomt.

Soms zullen we spreken over MijnETZ "Lite". Dit is een kale versie van MijnETZ die we in kunnen zetten als we u nog niet via uw ID-bewijs hebben geïdentificeerd. Uw dossiergegevens kunt u niet inzien, maar we kunnen u wel vragenlijsten toesturen. We willen uw dossier immers alleen met u delen, maar hebben vaak wel behoefte aan informatie voorafgaand aan uw eerste consult bij een van onze poliklinieken.

Naar boven

Waarom kiest het ETZ voor een patiëntenportaal?

Door het inzetten van een patiëntenportaal wil het ETZ u meer betrekken bij uw behandeling in het ziekenhuis. We willen dat u een ander gesprek kunt voeren in de spreekkamer met uw behandelend arts. In MijnETZ hebben alle patiënten van het ETZ straks online toegang tot hun medisch dossier.

Naar boven

Wat kan ik allemaal in MijnETZ?

In MijnETZ kunt u:

  • Een overzicht zien van al uw ziekenhuisafspraken;
  • Controle en telefonische afspraken maken, wijzigen of annuleren bij uw polikliniek;
  • Uzelf op een wachtlijst zetten om eventueel eerder terecht te kunnen;
  • Uitslagen van laboratoriumonderzoek en radiologie-verslagen inzien. Deze staan 7 dagen na verwerking in uw dossier;
  • Vragenlijsten invullen en terugsturen;
  • Vragen stellen aan uw behandelend arts of verpleegkundige via een bericht (inclusief beeldmateriaal);
  • Een machtiging krijgen voor het dossier van uw kinderen (onder voorwaarden) of een patiënt waarvan u mentor of curator bent;
  • Herhaalrecepten aanvragen;
  • Brieven van het ETZ inzien;
  • Uw medisch paspoort printen.

Nieuwe informatie, zoals uitslagen, brieven en afspraken, wordt dagelijks via mail aangekondigd.

Naar boven

Wat kost het gebruik van MijnETZ?

Het gebruik van MijnETZ is gratis.

Naar boven

Heb ik speciale apparatuur of computerprogramma's nodig?

Voor het gebruik van MijnETZ heeft u geen speciale apparatuur of computerprogramma's nodig. Het werkt op alle apparaten (smartphones, tablets, pc's en laptops). Wat u wél nodig heeft:

  • Een pc, laptop, smartphone of tablet (Apple of Android);
  • Een internetverbinding;
  • Een internetbrowser zoals Internet Explorer, Safari of Google Chrome;
  • Het programma Acrobat reader om pdf-bijlagen te openen.

Naar boven

Wie kan zich aanmelden voor MijnETZ?

Iedere patiënt van het ziekenhuis, ouder dan 12 jaar, kan een account krijgen voor MijnETZ. Voor kinderen tot 12 jaar is een zogenaamde gemachtigden toegang mogelijk voor de ouders en/of voogden onder bepaalde voorwaarden.

Naar boven

Hoe kan ik mij aanmelden?

Patiënten die toegang willen tot MijnETZ krijgen een activatiecode tijdens een poliklinisch bezoek of opname. Ook is het mogelijk deze activatiecode te ontvangen via de Patiëntenregistratie. Met deze code kunt u inloggen en uw eigen gebruikersnaam en wachtwoord aanmaken. U gebruikt de activatiecode slechts één keer. Als u bent aangemeld, kunt u de code weggooien.

Naar boven

Vanaf wanneer kan ik me aanmelden voor MijnETZ?

MijnETZ is live gegaan op 31 maart 2018, tegelijkertijd met het nieuwe elektronisch patiëntendossier. U kunt zich op ieder moment aanmelden mits u patiënt bent van het ETZ. We willen graag dat u zich realiseert dat het portaal bij het eerste gebruik nog niet gevuld is. Bepaalde informatie zetten we over van de oude systemen naar de nieuwe, maar vaak zal informatie, vanwege ICT-beperkingen, niet zichtbaar zijn in MijnETZ. Het portaal zal zich vanzelf vullen tijdens uw behandeling.

Naar boven

Hoe werkt het inloggen?

De inlogmethode die het ETZ gekozen heeft, is de twee factor authenticatie. Dat wil zeggen dat u eerst inlogt met een gebruikersnaam en wachtwoord. Vervolgens ontvangt u een bevestigingscode via e-mail.

Nadat u zich voor MijnETZ hebt aangemeld met de activatiecode kunt u op elk moment en via iedere computer inloggen in MijnETZ. Het werkt als volgt: nadat u uw gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingevuld, ontvangt u via de mail een code. Deze vult u in op het inlogscherm. Direct daarna kunt u in MijnETZ uw medisch dossier raadplegen.

Let op: elke keer als u opnieuw inlogt, krijgt u weer een nieuwe code toegestuurd. U kunt de code steeds maar één keer gebruiken. De normen waaraan de gebruikersnaam, het wachtwoord en het aantal inlogpogingen moeten voldoen, komen overeen met de normen die gelden voor DigiD. Het ETZ heeft niet voor de DigiD inlog gekozen omdat we dan niet de mobiele app kunnen gebruiken van MijnETZ (te vinden als MyChart in uw App store en Google play).

Naar boven

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?

Op de inlogpagina vindt u een linkje om uw wachtwoord te resetten: “Wachtwoord vergeten?” door hierop te klikken kunt u dit zelf regelen. Als dit niet werkt kunt u altijd contact met ons opnemen via MijnETZ@etz.nl of op nummer: 013-2212100.

Naar boven

Kunt u mij een nieuwe activatiecode toesturen? Ik weet deze niet meer, heb hem laten verlopen of heb hem nooit ontvangen?

U kunt hiervoor contact opnemen met de helpdesk via MijnETZ@etz.nl of op nummer: 013-2212100 In de meeste gevallen zullen we u (opnieuw) moeten identificeren aan de hand van een geldig identiteitsbewijs. In dat geval zal de helpdesk u vragen een nieuwe activatiecode aan te vragen bij uw eerstvolgende bezoek aan het ziekenhuis.

Naar boven

Waar kan ik mijn persoonlijke informatie (zoals adresgegevens) of mijn wachtwoord wijzigen?

Wanneer u bent ingelogd in MijnETZ, kunt u onder het menu “Instellingen” uw persoonlijke gegevens, voorkeuren en wachtwoord beheren.

Naar boven

Wanneer kan ik mijn uitslagen bekijken in MijnETZ?

Uitslagen van laboratoriumonderzoek of verslagen vanuit de radioloog of de patholoog-anatoom zullen 7 dagen na verwerking inzichtelijk zijn in MijnETZ. We willen u waarschuwen dat deze uitslagen anders kunnen zijn dan u verwacht. Het is geheel aan u om de uitslagen te bekijken voordat u met uw specialist gesproken heeft. We vragen u zich te realiseren dat een uitslag op zich niet altijd voldoende is om een diagnose te kunnen stellen. Overleg met uw arts is derhalve van groot belang. Als u zich na het zien van een uitslag zorgen maakt, mag u altijd contact opnemen met uw polikliniek. We kunnen u echter niet garanderen dat u eventueel eerder dan uw reeds geplande afspraak bij uw specialist terecht kunt.

Naar boven

Waarom zijn bepaalde uitslagen niet elektronisch beschikbaar via MijnETZ?

MijnETZ is een systeem dat na de livegang op 31 maart 2018 doorontwikkeld zal worden. We zetten een groot aantal uitslagen online, maar voor sommige moet dit nog ingericht worden. Daarnaast moeten alle uitslagen, voordat ze online worden gezet, goedgekeurd worden door een laborant, radioloog of patholoog-anatoom. In sommige gevallen is meer onderzoek nodig of duurt het onderzoek langer.

Naar boven

Wat moet ik doen als bepaalde informatie in MijnETZ niet klopt?

De informatie op MijnETZ komt direct uit uw medisch dossier in het ETZ. Vraag tijdens uw volgende afspraak aan uw behandelend zorgverlener om eventueel onjuiste informatie te corrigeren.

Naar boven

Wanneer kan ik een antwoord verwachten als ik een bericht stuur naar mijn dokter?

Om uw berichten zo snel mogelijk te beantwoorden is ervoor gekozen deze bij de polikliniekmedewerkers aan te laten komen. Een groot deel van de vragen zal direct door hen beantwoord kunnen worden. Anderen moeten ze overleggen of aan de specialist doorsturen. Het uitgangspunt is dat wij u binnen 48 uur (werkdagen) antwoord geven op uw bericht. Soms zal dat niet meteen een antwoord zijn, maar een bevestiging dat we het voor u uitzoeken.

We vragen u zich te realiseren dat vragenstellen via MijnETZ absoluut niet mogelijk is voor URGENTE vragen. Die zullen nog steeds via de telefoon of 112 gaan.

Naar boven

Kunnen mijn partner en ik samen één MijnETZ-account hebben?

Dit is niet mogelijk. Omdat medische informatie vertrouwelijk is, heeft elke volwassene die via MijnETZ inzicht wil in zijn dossier een eigen account nodig.

Naar boven

Kan ik vragen stellen over een andere patiënt via MijnETZ?

Nee, MijnETZ is een persoonlijk medisch dossier. U kunt dus alleen vragen stellen over uzelf aan uw behandelend arts via MijnETZ. Indien u een machtiging heeft voor toegang tot het dossier van een andere patiënt is dit wel mogelijk. U gaat dan via uw eigen dossier naar het dossier van diegenen waarvoor u gemachtigd bent en stelt via dat dossier de vraag. Aan machtigingen zijn strenge voorwaarden verbonden waardoor het niet voor iedereen mogelijk is een machtiging te krijgen.

Naar boven

Hoe zijn machtigingen geregeld voor MijnETZ?

De Nederlandse wet biedt zeer weinig mogelijkheden om iemand te machtigen. U kunt alleen iemand machtigen als die persoon "wilsonbekwaam" is. Dat moet worden uitgesproken door de rechtbank. Voor kinderen en wilsonbekwamen geldt het volgende:

  • Voor kinderen tot 12 jaar kunnen ouders/voogden toegang krijgen tot MijnETZ van het kind. Het kind krijgt geen eigen account;
  • Kinderen van 12 tot 16 jaar krijgen een eigen account en kunnen hun ouders machtigen voor toegang tot MijnETZ. Alleen als de kinderarts bepaalt dat het kind wilsonbekwaam hoeft het kind geen goedkeuring te geven;
  • Voor kinderen van 16 tot 18 jaar is alleen een machtiging mogelijk indien het kind door de kinderarts wilsonbekwaam is bevonden;
  • Voor wilsonbekwame meerderjarigen kan een, door de rechtbank aangewezen, mentor of curator toegang krijgen tot het dossier van deze patiënt.

Meer informatie over machtigingen is te vinden op: www.etz.nl

Naar boven

Wanneer kan ik een afspraak maken?

U kunt alleen na goedkeuring van de specialist een afspraak maken. U vindt in MijnETZ een "planningsticket" waarmee de afspraak gemaakt kan worden. Ook kunt u een verzoek sturen voor een afspraak. Als de specialist daarmee akkoord gaat, dan wordt hiervoor ook een ticket uitgezet mits deze afspraak geen combinatieafspraak is. Combinatieafspraken kunnen (nog) niet gemaakt worden via MijnETZ.

U krijgt alle specialisten van het specialisme te zien als u de afspraak maakt. We vragen u uitdrukkelijk om een afspraak te maken bij uw eigen specialist, omdat dat de zorgcontinuïteit en dus de kwaliteit van zorg voor u zo hoog mogelijk maakt. Daarnaast kunt u, mits dat mogelijk is, kiezen voor een locatie waarop u graag gezien wilt worden. Het verschilt echter per specialisme wat de mogelijkheden hiervoor zijn.

Naar boven

Tot hoe ver vooruit kan ik mijn afspraak plannen?

Om het voor u zo duidelijk mogelijk te maken, is er een lijn getrokken in het vooruitplannen van afspraken. De planningshorizon is tien weken voor alle afdelingen in het ziekenhuis. Het is mogelijk om uzelf op een wachtlijst te plaatsen.

De patiënt bovenaan de wachtlijst krijgt een berichtje als er een plekje op de polikliniek is vrijgekomen, waarbij het bericht in de takenlijst binnen MijnETZ beschikbaar wordt. U krijgt hiervan een melding via e-mail. Het is helaas niet mogelijk om de agenda van uw mobiele telefoon te synchroniseren met uw afspraak in MijnETZ.

Naar boven

Kan ik een afspraak annuleren via MijnETZ?

Ja, u kunt de afspraak tot 24 uur van tevoren annuleren. U heeft de mogelijkheid een reden op te schrijven waarom de afspraak geannuleerd wordt, maar dat is geen verplichting. We verzoeken u wel om dat altijd aan te geven.

Deze annulering wordt als een soort e-mailbericht naar de polikliniek gestuurd zodat met u contact opgenomen kan worden als de afspraak beter niet geannuleerd had kunnen worden. Bovendien kunnen we bij annulering niet altijd garanderen dat u indien alsnog nodig op korte termijn een nieuwe afspraak kunt krijgen.

Naar boven

Hoe zie ik in MijnETZ een telefonische afspraak?

Voor elke afspraak die inzichtelijk is in MijnETZ wordt een tijdstip genoemd. Een tijdsbestek vermelden (zoals tussen 13.00 en 17.00 uur) is dus niet langer mogelijk. Dat komt ten goede aan onze service naar u, maar vergt wel wat aanpassingen op de poliklinieken en zoals u zich waarschijnlijk realiseert zal bij uitloop ook het tijdstip van het telefonisch consult kunnen verschuiven.

Naar boven

Hoeveel van de afspraken en/of opnames kan ik terugzien in MijnETZ?

U kunt de afspraken en /of opnames tot 5 jaar in het verleden terugzien. De toekomst kunt u 10 weken vooruitzien aangezien we ook niet verder dan 10 weken vooruit afspraken maken. Houdt er wel rekening mee dat naar alle waarschijnlijkheid niet al uw afspraken uit onze oude systemen overgezet zijn naar het nieuwe systeem en deze dus ook niet terug te zien zijn.

Naar boven

Als ik ben opgenomen, kan ik dan alles zien in MijnETZ?

U kunt gewoon inloggen op MijnETZ tijdens uw opname. Afspraken die tijdens uw opname gemaakt worden op de kliniek zijn niet inzichtelijk. Ook de gegevens die de zorgverleners noteren tijdens de opname kunnen (vooralsnog) niet meegelezen worden. Wel zijn lab-resultaten, PA-uitslagen en radiologieverslagen in te zien zoals normaal en zeven dagen na het definitief worden daarvan.

Naar boven

Hoe krijg ik een melding van nieuwe berichten in MijnETZ?

U krijgt maximaal één keer per dag via de e-mail een notificatie dat er een bericht klaarstaat in MijnETZ, ook als meerdere notificaties op één dag binnenkomen. Zo voorkomen we dat u overstelpt wordt met tal van e-mails.

Naar boven

Hoe kan ik communiceren met mijn dokter?

U kunt in principe niet rechtstreeks communiceren met uw behandelend specialist. U stuurt een berichtje via MijnETZ en dit berichtje komt binnen op de polikliniek. De polikliniek assistent stuurt het berichtje door naar de betreffende specialist. Met deze berichten kunt u foto's en video's meesturen.

Afhankelijk van de aard en urgentie van de vraag wordt u zo snel mogelijk geholpen. Let wel, u zult alleen kunnen communiceren met die specialisten waar u een behandelrelatie mee heeft. Omdat u op uw vraag een antwoord mag verwachten binnen de 48 uur (werkdagen), willen wij u dringend verzoeken de urgente vragen via de telefoon aan ons te stellen.

Naar boven

Kan ik alles zien wat mijn dokter noteert?

Besloten is dat we met de livegang op 31 maart 2018 de gespreksverslagen nog niet meteen met u delen. Het ziekenhuis werkt nu aan een plan om alle notities, gespreksverslagen en dergelijke op een nader te bepalen tijdstip alsnog online te zetten. Vanaf dat moment kunt u precies zien wat de specialist opgeschreven heeft.

De verwachting is dat dit over enkele jaren een verplichting wordt vanuit de overheid. Ook de radiologische foto's zijn (vooralsnog) niet zichtbaar voor de patiënten.

Naar boven

Welke brieven kan ik inzien?

Alle brieven die verstuurd worden naar huisartsen en specialisten over de patiënt zijn direct online inzichtelijk. Het is goed uzelf te realiseren dat eventuele uitslagen in brieven eerder online te lezen zijn dan de uitslagen van bijvoorbeeld bloedonderzoeken zelf, die u dus mogelijk nog niet heeft besproken met uw specialist. We geven u hierin de regie om de keuze te maken wel of niet deze brieven te bekijken.

Omdat de werkprocessen in het ziekenhuis nog verder aangepast worden na livegang kan één briefvorm gebruikt worden voor onderling overleg zonder dat deze online komt te staan. De verwachting is dat deze mogelijkheid in de toekomst zal vervallen.

Naar boven

Wat kan ik vinden onder dossiergegevens?

Dit is een overzicht van vastgestelde diagnoses, allergieën, medicatie, medische voorgeschiedenis en de familieanamnese. Medicatie en allergieën kunt u ook zelf aanleveren en ter beoordeling voorleggen aan uw behandelend specialist. Een specialist kan echter ook besluiten met bepaalde medicatie of allergieën niets te doen omdat het geen invloed heeft op het behandelproces. Ook in de MyChart app kunt u dit inzien. Aanpassingen zijn echter niet mogelijk via de MyChart app.

Naar boven

Hoe werkt het met herhaalrecepten?

Herhaalrecepten kunt u aanvragen via MijnETZ. Deze kunnen vervolgens naar de gewenste apotheek gestuurd worden. Het blijft wel van belang dat wij als zorgverleners u op de hoogte stellen als het recept verstuurd is. Dat doen we telefonische of via de berichtenoptie in MijnETZ.

Herhaalrecepten van medicatie die niet in het ziekenhuis is voorgeschreven zal ook niet in behandeling worden genomen. Wij kunnen geen herhaalrecepten voor uw huisarts of andere zorgverleners buiten het ETZ uitschrijven.

Naar boven

Welke persoonsgegevens kan ik zelf aanpassen in MijnETZ?

In MijnETZ kunt zelf de volgende gegevens aanpassen:

  • Het afdelingen;
  • Het telefoonnummer thuis, op het werk en het mobiele nummer;
  • Welk telefoonnummer de voorkeur heeft;
  • Het e-mail adres.
Naar boven

Ik heb gehoord over video visits, wat zijn dat?

Video visits zijn videoconferences tussen zorgverlener en patiënt en mogen ingezet worden in plaats van een polikliniekafspraak (herhaalconsult) in het ziekenhuis. Video visits zijn een prettig middel voor mensen die minder goed ter been zijn of patiënten die ver weg wonen en een korte routinecontrole hebben. Zij kunnen op deze manier thuis aan de keukentafel met hun zorgverlener praten. Video visits lopen via een beveiligde lijn in het patiëntenportaal.

Bij livegang van Ons EPd op 31 maart 2018 wordt gestart met een pilot van Neurochirurgie en het Centrum voor Voortplantingsgeneeskunde Brabant. Deze specialsmen komen in aanmerking omdat veel van hun patiënten niet uit de directe omgeving van het ETZ komen. Andere afdelingen kunnen gefaseerd uitgerold worden als de pilots met goed gevolg afgesloten zijn.

Naar boven

Hoe kan ik verder betrokken worden bij de ontwikkeling van MijnETZ?

Als u graag betrokken wil worden bij de verdere ontwikkeling van MijnETZ, horen wij dat graag. U kunt hiervoor een mailtje sturen aan MijnETZ@ETZ.nl. Wij zullen u dan benaderen voor deelname aan een panel voor de verdere ontwikkeling. Omdat we bij aanvang na livegang er eerst voor moeten zorgen dat de kinderziektes verholpen zijn, willen we u vragen niet verbaasd te zijn als het antwoord op uw verzoek tot deelname aan doorontwikkeling wat langer op zich laat wachten.

Naar boven

Hoe veilig is MijnETZ?

Wij nemen het privé en veilig houden van uw medische informatie zeer serieus. Toegang tot informatie vindt plaats via beveiligde toegangscodes, persoonlijke gebruikersnamen en wachtwoorden. Elke gebruiker kan zijn/haar eigen wachtwoord bedenken en het account kan niet worden geopend zonder dat wachtwoord. In tegenstelling tot normaal e-mailverkeer, vindt al het berichtenverkeer in MijnETZ plaats wanneer u veilig bent ingelogd.

Naar boven

Wat is het privacy beleid?

Voor het privacy beleid verwijzen wij u naar onze website: www.etz.nl

Naar boven

Ik ben automatisch uitgelogd. Waardoor komt dat?

Wij streven erna uw privacy en de veiligheid van uw informatie te beschermen. Als u meer dan 15 minuten uw toetsenbord niet gebruikt, wordt u automatisch uitgelogd uit uw MijnETZ-sessie. Wij raden u aan uit te loggen wanneer u uw computer verlaat, zelfs als dit maar voor korte duur is.

Naar boven